Aantal verkochte fietsen met 15 procent omhoog

leuk uitgelicht op Tweewieler.nl

lees het volledige verhaal op tweewieler.nl
Gepubliceerd op
Armando van Balk Rijwielen wordt op een zeer leuke manier uitgelicht op Tweewieler.nl

Volgens Tweewieler plust de een in de huidige markt gewoon door en ziet de andere zijn omzetten dalen. Tweewieler heeft een paar ondernemers aan het woordgelaten en hier is het verhaal van Armando nog eens kort samengevat. 

Aantal verkochte fietsen met 15 procent omhoog
De zon schijnt volop bij Balk Rijwielen in Nieuw-Vennep, mede ingegeven door de verhuizing naar een ander, groter pand. “Mensen willen graag met eigen ogen zien wat we ervan gemaakt hebben”, zegt Armando van der Hoorn.
Het aantal verkochte nieuwe fietsen viel in de eerste zeven maanden van 2023 15 procent hoger uit dan vorig jaar. De totale omzet groeide daardoor fors.

De omzet arbeid en onderdelen in de werkplaats is goed voor 40% van de totalen omzet onderdelen en accessoires. Met behulp van personeelstrainingen moet het rendement de komende maanden omhoog. “Gemak, werkefficiëntie, veel extraatjes die weggegeven worden – er zijn meerdere oorzaken waardoor de omzet achterblijft. Dat moet en kan anders en daar gaan we iets aan doen.”

Balk Rijwielen verwelkomt dit jaar veel nieuwe klanten. “De mond-tot-mondreclame doet z’n werk. Daarbij voeren we een nieuw merk: Cube heeft de plaats van Specialized ingenomen, al is dat natuurlijk geen vervanger. We pakken bijna het hele assortiment mee, vooral achter de elektrische fietsen zit veel vraag.”

De speciaalzaak profiteert de laatste tijd opvallend veel van de adviesgesprekken in het Gazelle E-bike Testcenter in Haarlem. “Mensen stappen steeds vaker met een testrapport binnen en zeggen: ‘Ik heb deze fiets getest en wil ‘m hier kopen’. De scepsis die we in het begin hadden, is weg. Gazelle doet het als bedrijf sowieso goed. Fietsen komen goed uit de fabriek, je hebt niet veel werk om ze rijklaar te maken. De garantieafhandeling is ook top.”

Van der Hoorn sluit meer en meer leasedeals af. “Met name zakelijke fietsleasing neemt een vlucht. We zitten onder de rook van Schiphol en daar is het een speerpunt om personeel naar het werk te laten fietsen. Werknemers doen dat dankzij de goede kilometervergoeding maar wat graag.” Balk Rijwielen werkt samen met Lease a Bike en Hellorider en Lease gemak.
De fietsvoorraden zijn momenteel groot, maar niet buitensporig. “Van het slechte heb je te veel; van de goede soorten, maten en kleuren te weinig”. Wij zitten op dit moment vol met mountainbikes en racefietsen in het lage segment. In coronatijd waren ze niet aan te slepen, maar de fabrikanten die ons beloofde snel te leveren, deden dat te laat. Nu kopen mensen geen mountainbikes en racefietsen van onder de duizend euro meer.” Van der Hoorn zegt dat goed samenspel met merken de oplossing is om te grote voorraden te voorkomen. Momenteel gaat dat ‘behoorlijk’. “Je moet heldere afspraken maken en in gesprek blijven met elkaar. Fabrikanten willen graag veel fietsen uitleveren. Uiteindelijk hebben zij daar niks aan, want dan hebben we volgend jaar ellende omdat ik niets meer hoef te bestellen.  Fabrikanten willen hun klanten ook niet ongezond maken. Als het goed is, heb je allebei een langetermijnvisie.”

Van der Hoorn is stellig over het prijsbeleid: “We geven zo min mogelijk korting en willen onze klanten zo goed mogelijk bedienen. Dit is het belangrijkste om continuïteit te waarborgen. Onze intentie is om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Kwaliteitsproducten verkopen en problemen zo snel als mogelijk oplossen is heel belangrijk. Om dit alles te monitoren, kijken wij naar de reviews die wij ontvangen via de 5-sterrenspecialist. Hierop hebben wij een NPS score van +97 (dit betekent dat 97% van onze klanten supertevreden met ons is, nieuwe klanten kijken toch vaak naar reviews en dit schept natuurlijk veel vertrouwen. Op de loonlijst staan elf fulltimers, er moet dus wel iets gebeuren.

Van der Hoorn zegt dat goed samenspel met merken de oplossing is om te grote voorraden te voorkomen. Momenteel gaat dat ‘behoorlijk’. “Je moet heldere afspraken maken en in gesprek blijven met elkaar. Fabrikanten willen graag veel fietsen uitleveren. Maar uiteindelijk hebben zij daar niks aan, want dan hebben we volgend jaar ellende. Dan bestel ik niks en krijg je dat weer. Fabrikanten willen hun klanten ook niet ongezond maken. Als het goed is, heb je allebei een langetermijnvisie.”