Klanten zijn uw meest waardevolle adviseurs
Als ondernemer hebt u vele uitdagingen. U onderneemt met passie en omdat u altijd met uw vak bezig bent, weet u er veel van en mag u uzelf waarschijnlijk vakman of vakvrouw noemen. Indien u al langer onderneemt en u de recessie overleeft hebt mag u terecht trots zijn op hetgeen u bereikt hebt. Inmiddels trekt de markt aan en hopelijk gaat het u goed. Wellicht zelfs zo lekker dat u kunt vaststellen dat u het prima voor elkaar hebt.
Toch is er iets waar u als ondernemer over na zou moeten denken. U leeft van uw klanten en dankzij uw klanten hebt u een plakje kaas op uw brood. Als u hier eens wat dieper over nadenkt zult u iets bijzonders ontdekken. Het is belangrijk dat het ook in de toekomst goed blijft gaan en waarom zou u niet streven naar beter. Het kan toch altijd beter!
Wanneer u alleen kijkt naar vandaag en morgen, doet u uzelf tekort. Volgend jaar moet u immers ook geld verdienen en waar wilt u over vijf jaar staan? De uitdrukking stilstaan is achteruitgaan is niet voor niets een gezegde welke door veel ondernemers gebruikt wordt.
Natuurlijk bent u als ondernemer goed in hetgeen u doet en uw zakelijke instinct heeft u waarschijnlijk al veel gebracht. Het onderbuik gevoel van elke ondernemer is iets bijzonders waardoor u vaak goede beslissingen neemt, meegaat met de nieuwste trends, anticipeert op bewegingen in de markt en inspeelt op de behoeften van uw klanten. Hierdoor gaat het goed met uw onderneming, maar zeg eens eerlijk; moet u ziek zijn om beter te kunnen worden?
Staat u er wel eens bij stil dat wensen van mensen en trends snel kunnen veranderen. Ook al bent u kenner, uw klanten bepalen toch echt zelf of en wanneer ze de portemonnee trekken. Met andere woorden bepaalt niet u, maar uw klanten of u het goed doet. Als u wilt weten of u het echt goed doet en als u wilt weten of het wellicht nog beter kan, zou u er verstandig aan doen om het gewoon te vragen aan de beste specialisten die u kunt vinden!
Als ondernemer, bedrijfsleider of marketingmanager hebt u toch hart voor de zaak en wilt u de door u geliefde onderneming toch sturen naar het hoogst haalbare succes. U kunt natuurlijk denken en/of vinden dat u het zelf allemaal wel weet. Een goede marketingadviseur of een reclamebureau inhuren is natuurlijk ook een goede optie. Samen met het gehele bedrijf tijdens een vergadering goede plannen smeden werkt ook, maar uiteindelijk ligt de beste kennis gratis voor het oprapen.
Waarom zou u niet luisteren naar de mensen die het toch echt het beste weten. Juist, ik bedoel uw eigen klanten. Uw eigen klanten weten het beter en zij zijn uw beste adviseurs Zij kunnen u vertellen hoe tevreden ze zijn en ik vermoed dat u dat nu ook al wel eens doet. Velen zullen aangeven dat ze tevreden zijn, maar weet u daardoor zeker of goed ook goed genoeg is?
Dankzij de net promotor score is er een manier om meer en vooral een beter inzicht te krijgen over de tevredenheid en loyaliteit van uw klanten. Niet voor niets is de NPS de enige wereldwijde erkende norm die overal op dezelfde manier wordt toegepast. Iedere onderneming, groot of klein, heeft een klantenkring bestaande uit slechts drie doelgroepen. Klanten die niet tevreden zijn. Passief tevreden klanten en klanten de zo tevreden zijn dat ze het doorvertellen en u aanbevelen bij anderen. Ik begrijp dat u al van veel mensen hoort dat ze tevreden zijn, maar is iedereen echt super tevreden of hebt u ook passief tevreden klanten en wellicht zelfs klanten welke helemaal niet zo tevreden zijn? Hoe is die verdeling nu echt is de grote hamvraag. Als u investeert in dit inzicht kunt u leren hoe u meer mond-tot-mondreclame kunt krijgen. De wonderformule voor meer ambassadeurs is erg simpel. Vraag uw klanten hoe aannemelijk het is dat ze u aanbevelen bij vrienden, kennissen of collega's en u krijgt het antwoord. Vraag ze een onderbouwing en een verbeter tip en u trekt lering uit uw klanten waar u echt iets mee kunt.
Uw klant kan nog zo tevreden zijn en u aanbevelen, maar wellicht heeft diezelfde klant toch een tip waar u zelf niet bij stil hebt gestaan. Wat denk u dat er gebeurd als u nog beter luisterde naar de behoeften van uw beste adviseurs. En wat als u ook nog eens wat doet met deze waardevolle tips, verbeterpunten en op/of aanmerkingen van uw klanten.
Het is zo voor de hand liggend, maar ik geef u toch een voorbeeld. Stel u besluit om vanaf morgen te gaan hardlopen met als doel een betere conditie. Het gaat natuurlijk niet ineens, maar als u blijft volhouden en netjes twee keer in de week blijft trainen dan is het een feit dat u na verloop van tijd een betere conditie krijgt. Bij veel mensen is echter het volhouden het grootste probleem. Wanneer u hulp krijgt van een personal trainer wordt het al een stuk gemakkelijker. Deze zal u helpen het vol te houden en als u volhoud bent u verzekerd van een betere conditie! Natuurlijk begrijp ik dat u als ondernemer al specialist bent op uw vakgebied, maar zelfs topsporters op het hoogste niveau moeten blijven trainen om aan te top te blijven. Zo is het ook met ondernemen en bezig zijn met de wensen van uw klanten. Wilt u groeien of aan de top blijven dan bent u nooit klaar, zult u moeten blijven trainen en ontwikkelen.
5-sterrengroeipromotor
Helaas is het vaak moeilijk om gestructureerd bezig te zijn met de wensen van uw klanten. U hebt meer te doen, hebt het vaak druk en het uitwerken van de lopende orders en het draaiend houden van uw onderneming gaat begrijpelijk voor. Wat nu als u hulp krijgt van een personal trainer welke u blijft motiveren en die ook nog eens een groot deel van het werk uit handen neemt?
Met de 5-sterrengroeipromotor hebt u een stukje software in handen welke het voor u bijhoudt en u helpt met de meest waardevolle informatie. De mening van uw klanten. Nadat u uw klant hebt geholpen kunt u middels ons systeem uw klant nog even bedanken voor de keuze om met u in zee te gaan. Klanten waarderen dit en het is meteen een mooie vorm van aftersales. Door de NPS vraag krijgt u inzicht in het percentage super tevreden klanten vs criticasters en passief tevreden klanten waardoor u kunt monitoren hoe het staat met de tevredenheid van al uw klanten. Door de onderbouwing en tips kunt u inspelen op hetgeen er wordt aangegeven. Niet ik, maar de NPS heeft bewezen dat iedere ondernemer die zijn NPS meet en streeft naar een verhoging, dit ook voor elkaar krijgt. Nu denkt u wellicht, wat heb ik hieraan.? Wereldwijd is bewezen dat een hogere NPS gepaard gaat met een betere marge en een hogere omzet. Niet zo vreemd ook want feitelijk zorgt u door een hogere NPS voor meer ambassadeurs van uw onderneming.
Wilt u groeien en/of aan de top blijven, investeer dan in de wensen van uw klanten en vraag raad aan uw beste adviseurs.
5-sterrenspecialist worden
Uitstekende klantbehandeling is een keuze
Het keurmerk 5-sterrenspecialist is het eerste keurmerk voor klanttevredenheid en ziet toe op de echtheid van reviews. Met een hybride model tussen een keurmerk, een reviewsysteem en de Net Promotor Score is een nieuwe manier van reviewmarketing ontstaan.
Wilt u weten wat de voordelen van ons systeem zijn of wilt u 5-sterrenspecialist worden?